یزدفردا: رئیس محیط زیست شهرستان خاتم از هوبره به عنوان نماد و سمبل استان یزد یاد کرد و گفت: جمعیت این گونه حساس و آسیب پذیر براساس فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت که به پرنده بمب انداز معروف است، با توجه به تمهیدات حفاظتی و مردم محلی در منطقه از مطلوبیت خوبی برخوردار است‌.

به گزارش یزدفردا: «حجت تیموری» ضمن بیان اینکه هوبره از جمله پرندگان نادر و زیبایی است که در مناطق خشک و نیمه خشک بیابانی، دشت‌ها، ریگزارها و تپه ماهورها زیست می‌کند، گفت: این پرنده تک همسر و متعهد به زندگی زناشویی است.

وی با اشاره به این که رقص هوبره در هنگام جفت‌گیری بسیار تماشایی است، گفت: این ویژگی از مهم‌ترین شاخصه اکوسیستمی هوبره‌هاست.

رییس محیط زیست شهرستان خاتم در یزد با اشاره به این که هوبره  از یک تا چهار تخم می‌گذارد، اظهار کرد: شروع جفت گیری و تخم ریزی این پرنده در اواسط اسفند و همزمان با گرم شدن هوا اتفاق می‌افتد.

تیموری ضمن اشاره به این‌که این پرنده همه چیز خوار است، تصریح کرد: هوبره در دفع آفاتی همچون سوسک، ملخ، کرم و دیگر حشرات کمک فراوانی به بخش کشاورزی می‌کند.

وی با اشاره به این که هوبره به پرنده بمب انداز معروف است، گفت: روش منحصر به فرد این پرنده در مقابل شکار نشدن توسط پرندگان شکاری این است که مدفوع خود را که بسیار چسبناک بوده مانند یک بمب به سمت پرنده شکاری که او را تعقیب می‌کند، پرتاب می‌کند و چسبندگی مدفوع پرنده شکاری را از ادامه تعقیب باز می‌دارد.

تیموری افزود: این پرنده به جز شکار و صید و زنده گیری توسط قاچاقچیان حیات وحش، با تهدیدهای دیگری نیز روبرو است.

 رییس محیط زیست خاتم در این باره ضمن بیان این که گونه هوبره در زمان آشیان گذاری و زاد و ولد نسبت به مزاحمت انسان و تردد دام‌ها بسیار حساس است، اظهار کرد: حمله‌ سگ‌های گله به تخم هوبره‌ها یا جوجه‌های تازه متولد شده‌، گسترش کشاورزی، ساخت جاده‌ها و نصب دکل‌های برق نیز عامل دیگری است که به مرگ بسیاری از هوبره‌ها و تضعیف زیستگاه این گونه منجر می‌شود.

وی با اشاره به این‌که هوبره لانه خود را روی زمین صاف و بدون پوشش درست می‌کند، اظهار کرد: تردد دام و چرای غیر قانونی و خارج از فصل آن باعث لگد شدن تخم هوبره و در نهایت نابودی آن‌ها می‌شود.

رییس محیط زیست خاتم با بیان این که سازمان حفاظت محیط زیست برای هر استان یک سمبل حیات وحش مشخص کرده است، خاطرنشان کرد: هوبره به عنوان نماد و سمبل استان یزد انتخاب شده است.

تیموری با اشاره به این که این پرنده در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) در رده موجودات حساس و آسیب پذیر است، گفت: این گونه در ضمیمه کنوانسیون جهانی از گونه‌های در خطر انقراض محسوب می‌شود و بر همین اساس نیز تجارت این پرنده به هر شکلی غیرقانونی است.

وی اظهار کرد: متاسفانه چیزی که بیشتر از جان این پرندگان ارزش دارد، سودی است که از نابودی آنها حاصل می‌شود و تا وقتی که صرفاً منفعت مالی مطرح است، وضعیت به همین شکل خواهد ماند.

وی افزود: این ما هستیم که باید به ارزش این موجودات پی ببریم و در جهت حفظ و نگهداری آن‌ها بیشتر تلاش کنیم.

تیموری در پایان اظهار کرد: وضعیت این گونه در منطقه شکار ممنوع هرات طی دو دهه اخیر، با توجه به حفاظت و تمهیدات صورت گرفته و همچمین همراهی جوامع محلی شهرستان خاتم در امر حفاظت از جمعیت این گونه با ارزش، از مطلوبیت خوبی برخوردار شده است‌.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا